dcsimg Nordens nest mest attraktive arbeidsgiver - Rambøll

19. mai 2016

Nordens nest mest attraktive arbeidsgiver

Når nordiske teknologistudenter er ferdige på skolebenken står en jobb hos Rambøll høyt i kurs, viser en ny undersøkelse fra Universum. Kun én annen bedrift er mer ettertraktet som arbeidsgiver.

- Det er fantastisk at så mange studenter anser oss som en attraktiv arbeidsplass. Det er vi veldig stolte av, sier Miriam Dagnew, rekrutteringsansvarlig i Rambøll.
Den årlige Universum-undersøkelsen “Nordens mest attraktive arbeidsgiver» baserer deg på innspill fra studenter ved ledende universiteter og høyskoler i Sverige, Danmark, Norge og Finland.
I år er det kun Microsoft som frister mer enn Rambøll når studentene har ført opp sine drømmearbeidsgivere.

- Jeg tror mye av årsaken til populariteten er at vi fremstår som en spennende arbeidsgiver, som gir medarbeiderne utfordringer og rom for å utvikle seg. Vi er bevisste på at nyutdannede får ansvar og blir tatt seriøst fra dag én hos oss, og er en arbeidsplass med sterke fagmiljø, utfordrende arbeidsoppgaver og et godt sosialt miljø, sier administrerende direktør i Rambøll, Ole-Petter Thunes.

Topp tre i Norge
Også på den norske undersøkelsen til Karrierebarometeret havner Rambøll i toppen, på en god tredjeplass. Her er resultatene hentet fra teknologistudenter på norske utdanningsinstitusjoner.
- Å ligge på tredjeplassen gir oss noe å strekke oss etter, og den utfordringen tar vi gjerne, sier Dagnew.
- Vi er svært fornøyde med plasseringene både i Norge og Norden, og stolte av at studentene ønsker å jobbe hos oss, sier Thunes.

Åpner døren for studentene
At Rambøll er populær blant studentene var også tydelig i søkermassen til firmaets 30 sommerjobber. Da fristen gikk ut hadde 1500 håpefulle studenter sendt inn søknad, mot 850 i 2015.
- En sommerjobb hos oss er et springbrett inn i Rambøll og arbeidslivet, sier Dagnew.
- Mange av de som har hatt sommerjobb eller skrevet skoleoppgaver hos oss ender opp i en fast stilling når de er ferdige med sine studier. At vi åpner for dette tror jeg også er utslagsgivende for rangeringen.

Foto: (f.v) Margrete Wik Bårdsen og Miriam Dagnew. Margrete fikk fast jobb i Rambøll etter å ha skrevet bacheloroppgave hos firmaet.