Fylkene i Norge benytter Rambøll som leverandør av ledelsesinformasjon

20-02-2017
17 av landets 19 fylker har gått sammen i arbeidet med å tilføre ytterligere kvalitet i målingen og utviklingen av den videregående skolen. Til dette formålet ble Rambøll Management Consulting valgt som ny system-leverandør i 2016.

Clas Lenz

Managing Consultant
T: +47 9591 8869

Hvordan trives elevene og lærlingene? Hvordan styrker vi læring i videregående opplæring? Og hva er sammenhengen mellom læringsmiljø og karakterer på tvers av landets fylker? Det, og mye mer, skal Rambøll levere indikatorer på i løpet av de neste fire årene. Systemet er utviklet av Rambøll i Danmark og lanseres nå i Norge.

Systemet er bygd opp rundt en rekke databaser som inneholder informasjon om karakterer, fravær, trivsel, karakterer, motivasjon og mer.

De beste forutsetningene for å ta veloverveide avgjørelser

Prosjektleder Thomas Hagen Holten forteller at Hjernen&Hjertet ble valgt på bakgrunn av de mulighetene systemet tilbyr for å gjøre eksisterende kvalitetsdata levende.

- Valget av Hjernen&Hjertet er et uttrykk for Rambølls styrke på det nordiske markedet for utvikling og dokumentasjon av kvaliteten i den offentlige sektoren, på tvers av våre ulike kompetanseområder.

Systemet forenkler prosessen med å samle kvalitetsdata til beslutningsorientert ledelsesinformasjon og gjør det enkelt for beslutningstakerne å følge utviklingen over tid.

Kvalitet og verdi fra hjernen til hjertet

Navnet Hjernen&Hjertet symboliserer at selv om kvalitetsmåling er preget av logikk og rasjonell hjerneaktivitet, så er formålet å styrke og understøtte hjerneaktiviteten som gir kvalitet i den pedagogiske og undervisningsmessige praksis.

- Med Hjernen&Hjertet får de norske fylkene og utdanningsinstitusjonene avanserte muligheter for å følge betydelige nøkkeltall, analysere data og måloppnåelse og understøtte løpende dialog.

Systemet ble tatt i bruk fra høsten 2016 og vil brukes fram til 2020, lyder de foreløpige bestemmelsene.

Mer om systemet

Hjernen&Hjertet leverer ledelsesinformasjon til fylkene på følgende nivåer:
1)    Leder-dashbord som viser levende nøkkeltall for skoleeier og skoleleder
2)    Resultatbrowser med adgang til å søke gjennom relevante resultater
3)    Utarbeiding av figurer og rapporter på bakgrunn av resultater som brukeren selv velger
4)    Bestemmelse av måltall, håndtering av dialogspor og oppsetting av resultatbaserte utviklingsplaner